آدرس
رشت، گلسار 87، ساختمان صابر
تلفن
32-13-32-03(013)
ایمیل
info@khanzadehclinic.com
ساعات کاری
شنبه تا پنجشنبه: 10 الی 20

گفتاردرمانی برای بزرگسالان

مراقبت روزانه همه چیز در مورد سلامت است. ما به سلامتی شما اهمیت می دهیم زیرا سلامت شما در اولویت است. در این مقاله قصد داریم به گفتار درمانی بزرگسالان بپردازیم. قبل از آن، اجازه دهید ابتدا در مورد اصول گفتار درمانی و چرایی نیاز به آن صحبت کنیم.

گفتاردرمانی چیست؟

گفتار درمانی شامل تشخیص و درمان مشکلات ارتباطی و زبانی است. این کار توسط آسیب شناسان گفتار انجام می شود که به آنها گفتار درمانگر نیز گفته می شود.

برای بهبود ارتباطات، از راهبردهای گفتار درمانی استفاده می شود. این امر مستلزم مشاوره متقابل، مداخله زبانی و سایر فعالیت‌ها، بسته به نوع ناتوانی زبانی یا گفتاری است. گفتار درمانی ممکن است در صورت بروز اختلالات گفتاری در دوران کودکی یا بزرگسالی، مانند سکته یا آسیب مغزی تصادفی، یا هر بیماری مورد نیاز باشد.


چندین ناتوانی گفتاری و زبانی با گفتار درمانی درمان می شود.

  • اختلالات مفصلی. شکست در تشکیل صحیح صداهای کلمه ای یک اختلال در بیان است. یک فرد می‌تواند صداهای کلمه را به مشکل گفتاری رها کند، مبادله کند، تحریف کند یا اضافه کند. مثالی برای تحریف یک کلمه، گفتن «ثیث» به جای «این» است.

 

  • اختلالات روانی جریان، سرعت و ریتم گفتار را مختل می کند. لکنت و بهم ریختگی از اختلالات روانی هستند. فردی که دچار لکنت است در بیرون آوردن صدا مشکل دارد و ممکن است صحبت را مسدود کرده یا قطع کرده باشد یا هر یک از کلمات را تکرار کند. اغلب فردی که گیج است خیلی سریع صحبت می کند و جملات را با هم ترکیب می کند.

 

  • اختلالات تشدید. اختلال رزونانس زمانی رخ می دهد که انسداد طبیعی جریان هوا یا انسداد حفره بینی یا دهان بر ارتعاشات کیفیت صدا تأثیر بگذارد. حتی اگر دریچه ولوفارنکس به طور کامل بسته نشده باشد. علائم تشدید نیز شامل کام ستون فقرات، اختلالات سیستم عصبی و تورم لوزه ها است.

 

  • اختلالات دریافتی درک و کنار آمدن با آنچه دیگران می گویند زمانی که فردی دارای اختلال زبانی است دشوار است. شما می توانید این کار را با صحبت کردن دیگران، مشکل در پیروی از دستورالعمل ها یا داشتن حداقل واژگان ناخوشایند بیابید. اوتیسم، کم شنوایی و آسیب سر که منجر به اختلالات زبانی می شود، برخی دیگر از اختلالات زبانی هستند.

 

  • اختلالات بیانی. این یک اختلال زبان بیانی است که منجر به مشکلاتی در برقراری ارتباط یا بیان دانش می شود. اگر ناتوانی بیانی دارید، می توانید با ایجاد جملات صحیح، مانند فعل اشتباه استرس، مشکل داشته باشید. این به ناتوانی هایی مانند سندرم داون و کم شنوایی مربوط می شود. همچنین ممکن است ناشی از ضربه به سر یا یک وضعیت پزشکی باشد.

 

  • اختلالات شناختی- ارتباطی. مشکلات ارتباطی ناشی از آسیب مغزی که استدلال را کنترل می کند، به عنوان اختلالات شناختی-ارتباط شناخته می شود. این می تواند باعث مشکلات حافظه، شناسایی عیوب و مشکلات گفتاری یا شنوایی شود. ممکن است ناشی از ناهنجاری های بیولوژیکی، رشد زودرس مغز، برخی شرایط عصبی، زخم های مغزی یا سکته باشد.

 

  • آفازی. این نقص در گفتار بر توانایی فرد در برقراری ارتباط و درک دیگران تأثیر می گذارد. توانایی فرد در خواندن و نوشتن نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. سکته مغزی علت اصلی آفازی است، اما ممکن است ناشی از سایر ناهنجاری های مغزی نیز باشد.

 

  • دیزآرتری گفتار آهسته و نامفهوم با کم یا ناتوانی در تنظیم عضلات مورد استفاده برای گفتار مشخص می شود. اغلب ناشی از بیماری ها و اختلالاتی است که باعث فلج صورت یا عصبی و زبان می شود، به عنوان مثال، ام اس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، و سکته مغزی.

گفتاردرمانگران آموزش دیده ویژه که دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا یا آسیب شناسان گفتار زبان (گفتاردرمانگر) هستند. آنها واجد شرایط پشتیبانی ارتباطی برای کودکان و بزرگسالان دارای معلولیت هستند. تعداد کمی در مورد گفتار درمانی برای نوزادان می دانند. برای برخی از کودکان ممکن است ایجاد درست صداهای خاص دشوار باشد و برای گفتار و زبان درمانی به یک SLP مراجعه کنند (مثلاً گفتن «wabbit» برای «خرگوش»، «appo» برای «یک سیب» یا «jips» برای «چیپس» ”)، یا اگر لکنت دارند. اما آیا می دانستید که SLP ها با بزرگسالان نیز کار می کنند؟ بنابراین، یک گفتار درمانگر دقیقا چگونه می تواند به بزرگسالان کمک کند؟

گاهی اوقات دچار سکته مغزی یا آسیب مغزی می شوند، اما نیاز به سازماندهی مجدد افکار، جهت گیری و خاطرات دارند. آنها گاهی اوقات نیاز دارند تا عملکرد بلع خود را دوباره آموزش دهند تا سالم بمانند و اجازه ندهند غذا و مایعات وارد ریه ها شود. شاید مادربزرگ بزرگ کسی مبتلا به زوال عقل باشد و به یاد آوردن افراد، رویدادها و چیزهایی که بیشتر از همه دوست دارد مشکل است. مثال‌ها نشان می‌دهند که یک بزرگسال توسط یک گفتاردرمانگر یا SLP کمک می‌کند.

گفتاردرمانگران مسائل مربوط به تعاملات بزرگسالان، از جمله واژگان، گفتار، جویدن، ارتباطات شناختی، تماس اجتماعی، عمل گرایی، درمان صوتی، روان بودن صدا و آموزش AAC را تجزیه و تحلیل و مدیریت می کنند.

بیایید در مورد هر یک از این زمینه ها بیشتر صحبت کنیم.

  • گفتار روشی است که ما صداها یا وضوح خود را تولید می کنیم.
  • زبان شامل زبان بیانی (نحوه بیان عقاید و افکارمان) و زبان پذیرا (درک دیگران) است.
  • ارتباط شناختی شامل حافظه، جهت گیری، حل مسئله، سازماندهی، توجه است.
  • ارتباطات اجتماعی شامل پویایی‌های مکالمه‌ای است، مانند نوبت دادن به مکالمه یا تغییر زبان برای مناسبت با موقعیت‌های مختلف.
  • دیسفاژی (بلع) شامل تعیین خطر آسپیراسیون، یکپارچگی بلع، توصیه هایی برای ایمن ترین و کمترین محدودیت قوام غذا/مایع، تکنیک های بلع ایمن، استراتژی های جبرانی، تمرینات برای تقویت ماهیچه های حلق دهان است.
  • روانی شامل لکنت و تاثیر آن بر ارتباطات اجتماعی فرد می شود.
  • صدا شامل زیر و بم، حجم، کیفیت، اصلاح لهجه، تمرینات تنفسی، رزونانس، پاکسازی بیش از حد گلو است.
  • دستگاه های AAC روش‌های ارتباطی جایگزینی هستند که فرد غیرکلامی است (مانند استفاده از iPad برای برقراری ارتباط).

با این حال، چرا باید به دنبال چنین چیزهایی باشیم؟ چه زمانی یک بزرگسال به SLP می رود؟ به جفت خود نگاه کنید که در حال قورت دادن، خندیدن، خروپف کردن، گلوی خود را صاف می کند، پس از خوردن یا آشامیدن "دور" می شود. همچنین برای مشکلات مربوط به حافظه، توجه، سازماندهی، حل یک مشکل یا یافتن کلمه مناسب مراجعه کنید. یک SLP می تواند به معشوق شما برای مقابله با این مسائل کمک کند.

میزان موفقیت گفتار درمانی از مراقبت تا گروه های سنی متغیر است. هنگامی که شروع می کنید، زبان درمانی نیز می تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد.

آیا شما یا یکی از عزیزانتان اخیراً سکته کرده اید؟ آیا در صحبت کردن با کسانی که بیشتر به آنها اهمیت می دهید مشکل خواهید داشت؟

این می تواند برای کسانی که نگران هستند چالش برانگیز باشد، اما اگر برای گفتن ساده ترین چیزها بجنگید، نمی توانید عصبانی باشید.

اینجاست که خدمات مناسب (یا در این مورد تمرینات گفتار درمانی) ارائه می شود.

در این مقاله، Daily Human Care می‌خواهد معروف‌ترین تمرین‌های گفتاری را به شما ارائه دهد تا به شما کمک کند شیار خود را بازگردانید.

بیایید به آن برسیم، آیا؟


3. گفتار درمانی برای بزرگسالان پس از سکته مغزی: با زبان خود به سمت بالا و پایین حرکت کنید

این گسترش تمرین زبان است.

وقتی به داخل و خارج مسلط شدید، آن را نگه دارید، سپس به فک خود ضربه بزنید، می توانید آن را به مرحله بعدی ببرید.

2. گفتار درمانی برای بزرگسالان پس از سکته مغزی: زبان خود را به پهلو تغییر دهید

شاید بخواهید قبل از شروع به یادگیری دوره های زبان پیشرفته تر، حرکات اولیه را با زبان خود انجام دهید.

آنجا در سمت راست دهان خود، دهان خود را باز می کنید و زبان خود را لمس می کنید. لطفا آن را نگه دارید، سمت چپ دهان خود را لمس کنید و تمرین خود را برای چند ثانیه تکرار کنید.

1. گفتار درمانی برای بزرگسالان پس از سکته مغزی: زبان خود را بیرون بیاورید

فقط باید زبان خود را بیرون بیاورید، آن را دو ثانیه نگه دارید و آن را به جلو و عقب بکشید.

اغلب به نظر می رسد که وقتی برای غلبه بر آفازی یا پس از سکته کار می کنید، هرگز نمی توانید کارهای آسان را انجام دهید، مثلاً دایره لغات خود را دوباره از آن حذف کنید. این تنها کاری است که باید انجام دهید، اما در واقع.

5. گفتار درمانی برای بزرگسالان بعد از سکته مغزی: از کیسی لبخند بزنید

به نظر شما ممکن است یکی از بهترین تمرینات گفتار درمانی برای صورت بوسیده نباشد، اما اینطور است.

این کمک خواهد کرد اگر شما در حال بوسیدن در حالی که همه شما لبخند می زدید. کمک خواهد کرد.

لب های خود را بردارید و برای چند ثانیه استراحت کنید. به همین سرعت است. تکرار کنید تا ده عضو جمع آوری شود.

4. گفتار درمانی برای بزرگسالان پس از سکته مغزی: ورزش لبخند زدن

ما قبلاً چند تمرین زبان را توضیح داده‌ایم، اما اگر بخواهید کنترل لب‌های خود را نیز توسعه دهید، چه؟

تمرین لبخند زدن یک تمرین آسان است. اینطوری میشه:

لبخند بزن رلکس لبخند بزن، آرام باش تمرین را آنقدر تکرار کنید که گونه هایتان آسیب ببیند.

تمرین در مقابل آینه ایده آل است زیرا توضیحی در مورد نحوه عملکرد شما ارائه می دهد - الهام بیشتری به شما می دهد.